Utsidan spelar roll?

 
- Jag hade tänkt att prata om det här som stereotypiska tjejer, älskar att prata om: Kläder. Utsidan.
Jag som person har länge varit den som har tänkt och sagt "Det är insidan som räknas och inte utsidan. Den är helt och hållet oväsentlig." Många av anledningar är nog att jag själv har råkat ut för en hel del kränkningar angående mitt utseende, från mina år på dagis, enda upp till mellanstadiet. Utsidan är den sidan som är nåbar, direkt. Den är synlig, vare sig man vill eller inte. Därför blir den väldigt lätt ett offer, för sådant som kan såra.
 
Men jag hade fel, när jag sa och tyckte att min utsida liksom alla andras, är oväsentlig och inte går att räkna med i ens personlighet. Bilderna här ovan, är på mig i kläder Jag antingen har köpt, eller fått av andra som är medvetna om vad Jag tycker om. Ser ni "Jag". - Jagets definiton för mig, är psyket, din hjärnas egenskaper och din personlighet. Jaget är det som gör dig, till dig.  Men samtidigt som jag vill säga att utsidan speglar, din insida så kan jag inte det. Jag kan i alla fall inte tala för andra angående det, även om jag kanske kan säga det om mig själv. Ens val av kläder, kan vara olika. Bara för att du klär dig i det som kategoriseras som "tufft, hårt och brutalt" betyder det inte att du är det som person. Bara för att du klär dig inom stilen "skinnhead", så betyder det inte att du  går runt med rasistiska värderingar. (Dels för att stilen från första början endast handlade om musiken och kläderna, men också för att det bara är kläder.)
 
Det finns så ofantligt många anledningar och bakomliggande faktorer till varför man klär sig i det man klär sig i. Då skulle jag kunna säga att utsidan inte spelar någon roll, eftersom att kläder bara är kläder. Men annars spelar den faktiskt roll; vi går tillbaka till bilderna här ovan igen. Som jag skrev innan; dessa kläder har Jag valt att ta på mig. Alltså är dessa kläder, mitt sätt att utstråla vem Jag är. Jag har valt att konstruera dessa klädkombinationer, ut efter vad som faktiskt är Jag, Kayla. Därför är utsidan så viktig att inte trampa ned på, för den spelar faktiskt en roll. En roll i det undermedvetna, precis som i det medvetna.
 
Om min utsida trampas ned på, så som den gjorde när jag var yngre, så leder det till att även min insida trampas ned på, min anledning till varför jag satte på mig de kläder jag har. Mina klädval, har en koppling till det jag bär inuti.
 
Jag ville egentligen få detta, till en strukturerad text. Men känner att jag misslyckades en aning. Det spelar inte så stor roll, bara ingen misstolkar det helt åt helvete. Jag känner även att jag är lite tvetydig. Men vafan, människan är tvetydig och jag menar bara att vi ska sluta vara så jävla inkompetenta genom att klanka ner på varandra med permanenta fördomar och annat skit, som gör att man inte vågar uttrycka sig genom kläder eller bara ord.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Riktigt bra skrivet och håller verkligen med! Så himla synd att vissa människor känner sig tvungna att förolämpa folk pga utseendet!

2013-03-20 @ 09:57:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0