Kayla yttrar sig - Dagens barn



Idag satt jag på Mcdonalds med en polare och min syster. Vi käka och snacka, men sedan riktades våran uppmärksamhet till tre små flickor på kanske 8-10år som alla tre satt med pimpade Iphones med coola skal.
Jag tappade hakan(inte första gången).
De satt o jämförde skal och ringde runt osv.

När jag var i deras ålder hade jag en gammal gamml Nokia.

EN SÅDAN.

Mina kompisar hade liknande och vi tävlade om vem som hade högst poäng på snake.
Jag hade knappt nå mobilnummer i mobilen, förutom till mina syskon och föräldrar.
Inget abonnemang hade jag heller. Eller fria sms till alla. Nej nej nej.
(verkar as gammal o vresig, men wtf liksom)
Idag går ett stort antal barn runt med fläshiga tekniksprylar. Allt från pytte små mini laptops till mobiler utan knappar.
Ju dyrare och coolare desto häftigare är man. Visst om man håller på så i äldre ålder,

 MEN I SÅN LITEN ÅLDER SOM 12år OCH NERÅT?!? COME ON.

Jag tycker det är rätt sorligt, att föräldrar låter tekniken ta över småbarns själar istället för att låta de gå ut och leka.
För det var det jag gjorde, jag satt nästan aldrig vid datan när jag var under 12år. Jag var ute, spelade ingen roll vilket väder det var. Ville man få tag på någon så ringde man från hemtelefonen eller så gick man hem till personen och kolla om den var hemma.

MEN NU...det är helt annorlunda. och jag verkar så överdrivet gammal just nu, men det är bara för att allt utvecklas i ett rusande tempo att även den yngre åldersgruppen blir påverkad brutalt mycket.
Jag vet också att allting förändras genom åren, men kom igen? Detta är ju inte friskt.

Nu står det "Ipad/Iphone" högst upp på önskelistan och inte tex: "Pokémonkort/skateboard/cykel"

That's kinda sad actually!

Km.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Håller med dig till 100!!

2011-10-27 @ 21:48:29
URL: http://josefinenathalie.blogg.se/
Postat av: Sofie

Så himla sant. Nu för tiden slutar man vara barn och leka med dockor när man fyller 7 typ, och då handlar allt om att puta med läpparna på facebook. Förr lekte man med barbie tills man fyllde 13 typ, fan, man är ju bara barn en gång. fett sad.

2011-10-27 @ 21:55:42
URL: http://hannasofie.devote.se
Postat av: Cecilia

Jag haller med dig. "En bra foralder ger sitt barn stadiga rotter att sta pa och vingar att flyga ut i livet med. En dalig foralder ger sitt barn allt dom pekar pa."

2011-10-27 @ 22:36:52
Postat av: Mariie

Helt rätt! sjukt att man måste ha det senaste för att vara 'cool'.

2011-10-30 @ 12:42:11
URL: http://mmaolii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0