Kayla yttrar sig - Earthlings


Jag är arg. Jag är ledsen. Jag är besviken. Och jag skäms, över att vara en människa.
Har nyss spenderat 1timma och 35minuter på att se filmen, Earthlings.
En film om hur människan själv, behandlar djur; inom kategorierna: Mat, Sport, Underhållning, forskning och Kläder.
Sitter du vid middagsbordet och maten består av kött och potatis. Och du säger "Vet ni hur detta kött egentligen, produceras?" så kommer de flesta reaktioner låta "NEJ, förstör inte min aptit. Jag vill inte veta."
Och de allra flesta köttätare säger "Djur är till för att ätas av oss människor".

Vi människor är de allra värsta, på denna jord. Vi är osentimentala, egoistiska och fullt ut kallblodiga.
Värdet på allt annat än oss människor, är mindre värt.
Många säger "De känner inte som oss människor, de förstår ingenting" - När många djurarter i själva verket, är mer utvecklade än vad vi människor är.

Och precis som oss, så har djur instinkter, de väljer bekvämlighet före obekvämlighet, de känner smärta.
Och de allra flesta djur, har en ryggrad, precis som oss. Vi är jordbor och tillsammans bor vi med djuren, som också är jordbor.

Slakteri:

Kor slaktas. Många vill inte tro att dessa kor har det så dåligt. Man vågar inte tro det. Eller rättare sagt, man vill inte tro det. Man vill inte ha en sådan vetskap, på sitt samvete.
Åter till ämnet; kor slaktas. Inte harmoniskt, inte smärtfritt, inte humant.
Utan de antingen slås ihjäl med en hacka, klubba osv eller hängs upp och ned och får strupen avskuren med en slö kniv. Där får de hänga och blödas till döds. En del överlever till och med det, men de dödas en barbarisk död i alla fall. Utan bedövning, utan nåd.

Höns tvingas bo i trånga nätburar tillsammans med andra höns. Innan blir de avnäbbade genom att få de avknippsade med en kokhet tång. Utan bedövning, utan nåd.
Vid slakt, hängs de upp och ned för att sedan bli halshuggna.

Grisar redan från tidig ålder, bryter man svansen på, klipper av öronen, kasterar med sax och händer, drar ut tänderna. Utan bedövning, utan nåd. De får bo i trånga utrymmen tillsammans, kannibalism uppstår, att gå i avföring blir en vardag. Infektioner som resulterar till bölder och sår uppstår.
Under slakt, sker samma sak som för korna.

Delfiner och valar, trots förbud, jagas. I Japan omringar de en flock delfiner, ser hur deras panik växer men samtidigt inte lämnar den andre (En Delfin lämnar aldrig sin familj, oavsett vad), de fångas och läggs på flak. Levande, kännande. Sedan skär man strupen av dem, för att se de kvävas till döds. Utan bedövning, utan nåd.

Jag kan fortsätta hur mycket som helst. Men se filmen, se Earthlings.
Våga att öppna ögonen, sluta gå runt i era egna påhittade världar. Den sanna världen är allt utom harmonisk och människan själv är inget annat än inhumana varelser utan hjärta, utan empati.

Jag blev vegetarian för miljövänliga själ, men idag vet jag också att jag inte kan äta kött som har kommit ifrån ett djur som fått stå ut med smärta och förfärliga övergrepp.
Säg inte till mig att djur är till för att ätas, om du inte vet hur djuret slaktas.
Säg inte till mig att djur inte känner, när de i själva verket är som oss.

Jag är så arg. Så ledsen och så besviken. För att jag är just en människa.
Jag grät mig igenom hela filmen. Och jag vet, att jag kommer vara en av de människor som faktiskt bryr sig och samtidigt gör något åt saken.

Öppna ögonen, våga titta utan att kolla bort. Ta åt dig, våga sprida verklig sanning.

(Jag skrev endast om slakt, men det finns mer, mycket mer. Se filmen!)
Km.


Kommentarer
Postat av: alice

älskar verkligen din blogg!

har varit en trogen läsare i drygt ett år nu och blir fortfarande lika glad när jag ser ett oläst blogginlägg från din blogg på bloglovin.

du ger bra musiktips, bra allmänna tips , du skriver en massa fin poesi samtidigt som du ger oss en inblick i din vardag.

mokedestyle.blogg.se är lätt den mest läsvärda bloggen på webben!

keep it up! peace!

2012-03-27 @ 00:10:51
Postat av: Ella

Det är därför man är vegetarian, fler borde vara det! Helt sjukt vilken värld vi lever i. Oh shit. Gillar din blogg, du är cool och verkar väldigt naturlig till skillnad från många andra, och snygg stil har du också. Kram på dig!

2012-03-27 @ 17:35:45
URL: http://ellaeriksson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0