Kayla yttrar sig -



Självrespekt, vad är det?
Och vad är respekt över huvudtaget?


Slog upp ordet "Respekt" i Norstedts - Svenska synonym ordbok.
 Och här är några synonymer till det ordet: "1. Högaktning, se aktning 1, vördnad, åtlydnad, hörsamhet; se hänsyn 2, myndighet, gehör, pundus, auktoritet; se disciplin 1, anseende..."

-

Allting är egentligen byggt av respekt till exempel: relationer. Man vill ha respekt, man vill bli respekterad för den man är och man vill bli tagen på ett hänsynsfullt sätt. Det är någonting man vill, I regel.
Men då
kommer vi till självrespekt. Alltså, att man respekterar sig själv som individ. Inifrån och ut, uppefrån och ner.

Kan man förvänta sig respekt, om man inte ens respekterar sig själv?
Eller är det en självklarhet att respektera andra, men inte samma självklarhet mot sig själv?


Mitt svar är: Ja, man ska respektera andra människor (sådana som inte gör någonting ont mot andra), i alla lägen. Men om man inte respekterar sig själv, ska man inte förvänta sig att andra ska respektera en.
Jag säger inte att man ska vara respektlösa mot andra som inte har självrespekt. Utan jag säger bara, som jag menade. Man ska inte gå runt och tro att alla ska respektera en om man inte ens själv gör det.

Men vet alla vad självrespekt är? Och är man medveten om när man har det och inte?

Jag har sett ett tiotal tjejer idag, i skolan. Som har haft shorts gjorda av ytterst lite tyg, så lite att de inte ens täcker rumpan. För MIG är det någonting genant och något man bara inte har på sig. För det är så jag har blivit uppfostrad, på stranden är det okey. Men bland folk, på stan, i skolan och andra allmänna ställen så ska man ha lite mer respektabla kläder, alltså kläder som täcker de såkallade mer privata delarna på kroppen!
Men tillbaka till ämnet. Jag vill gärna veta hur dessa tjejer tänker? Vad de är för baktanke med att gå runt i så utmanande kläder?

Skulle nog få "Det är snyggt, bekvämt och svalkande" som svar, garanterat.

 Men jag vågar faktiskt tro att det inte bara är det. Det kan inte vara så. Men då kommer vi tillbaka till självrespekt, om alla vet vad det innebär osv. Dessa tjejer kanske inte anser detta som respektlöst mot sig själv? De kanske inte har samma defintion som jag har ang. lättklätt.
(Men som jag sa, detta inlägg är ju byggt på mina åsikter.)

Jag tror att det hela egentligen hänger på bekfrätelse, uppmärksamhetsbehov osv för utseendet. Alla har nog inte den tanken, men jag vet att många inte klarar sig utan bekräftelse. Och är man tjej, med bröst och rumpa så vet man att man kan få det, genom att visa upp det. Få uppskattning och hela fadirittan av åskådarna.

Och enligt mig, är inte att gå runt med korta shorts som blottar halva rumpan så folk kan kolla och beundra, självrespekt.
Det är taskigt att dömma och sedan yttra sig. Men man kan då inte bortse från detta om man te.x går klädd så.

Ja jag kanske framstår som värsta stenåldersmänniskan nu, men det är vad jag tycker.

Shorts som är åtminstonde 8-15cm från själva grenen på byxan, är acceptabelt ENLIGT MIG.

Men människan är ju inte direkt den där respektfulla rasen, så vad förväntar jag mig egentligen?



Kommentarer
Postat av: Ella

Håller fan med, just shorts tycker jag faktiskt är helt okej, för det är faktiskt jävligt skönt när det är varmt. Men tröjor som visar halva brösten fattar jag inte hur man kan ha på sig. Jag tycker det är så uppenbart att man som du säger inte har någon självrespekt så att det blir pinsamt och äckligt. Och det värsta är ju att man verkligen får uppmärksamhet på det sättet. Det är ju seriöst hemskt.

2012-05-24 @ 21:36:03
URL: http://ellaeriksson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0