Alla dessa komplex n' shit

 
- "Mina bröst är för små.", "Mina lår är för dallriga.", "Jag har typ inga höfter", "Jag har för osymmetriska bröst.",
"Mina ögonfransar är för korta.", "Det ser ut som att jag har en bullfitta.", "Jag är för blek." -
 
Detta inlägg är om oss tjejer och kvinnor, i dagens samhälle. Det är tillägnat till oss alla som aldrig är nöjd över vårat utseende, som alltid ska påpeka stora detaljer som små. Jag är en av dem, till viss del. Men jag har kommit till en insikt, och det är att jag vill hellre lära mig att acceptera min kropp, än att förändra den och aldrig känna mig nöjd.
 
Vad är det som får oss, att inte vara nöjd över hur vi ser ut?
Jag skulle säga, allt runt omkring. Median, som påverkar resterande människor, som tillsammans bildar normer.
För vi kan inte, från tomma intet komma på "Oj, mina bröst är för små", för då är frågan vart kommer "för små" ifrån? Man har alltså, en bild, en mall på det där utimata utseendet, man tror att man kommer bli glad över, om man hade det. Något man ständigt jämför med. 
 
Och denna bilden/mallen, är något som har uppstått genom något. Till exempel: Modetidningar/program, porr, en specifik killes/killars snack om vad som är hetast etc.
 
Jag tycker personligen, att det är sorgligt, vilket jag tror alla också gör egentligen.
För varför kan vi inte bara vara glada över hur vi ser ut? Det är ju hur coolt som helst, att ha en kropp som absolut inte är den andre lik. Den är helt egen och hur jävla unik som helst.
 
Men då säger vissa "Men jag kan inte hjälpa att jag inte trivs i min kropp? Förändring skulle hjälpa, därför ska jag göra [blablablabla]."
 
och då säger jag såhär: Varför inte lära sig att acceptera sin kropp, lära känna den, arbeta med den istället för mot den? Det är så mycket lättare i längden, att känna acceptans än den där ständiga känslan att man aldrig är nöjd, trots att man har förändrat någonting (te.x gått ned i vikt).
 
Och sen en till grej, till alla brudar som skäms över sin kropp, pga. killar/tjejers snack. Sluta upp med det.
Är du tillsammans med en bra tjej/kille, så kommer den personens drömutseende på en brud, vara just din kropp. För det är du. Men är personen ständigt påpekande om hur du ser ut, på ett negativt sätt och har en massa krav. Så är det inte fel på dig, utan personens sätt att se saker och ting på. Alla vi har våra drömkillar/tjejer, men skillnaden är att en del, kan ge upp de drömmarna, medan andra fortsätter hålla fast vid dem.
 
 (Jag skriver framförallt till oss tjejer, för att jag själv är tjej och faktiskt inte vet om det är samma sak för killar. Men är du, kille och känner dig träffad o du tar åt dig. Så är det väl bara bra.)
 
 
PS. Synen på "skönhet" är individuell, är du inte snygg enligt X, så är du garanterat snygg i Z's ögon. DS.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ström

Ibland är du så vettigt käraste vän!

2012-10-09 @ 17:36:46
Postat av: Natta

Så sant! Så himla bra skrivet och vad bra om folk kunde börja tänka så och förstå att man kommer må bättre i längden om man accepterar sig själv, även jag borde förstå det! Duktig och smart är du! :)

2012-10-09 @ 22:53:00
URL: http://Bailo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0