Ungdomar och instagram

Jag ska snart fylla 18år och lever i ett omänskligt samhälle. Får tvingas leva i miljöer, där människor i alla åldrar råka illa ut, på grund av andra medmänniskor. Jag får bland annat bevittna ordkrig mellan munnar, eller genom dagens teknik och sociala medier. Facebook, Instagram, Twitter, bloggar och massa andra sidor, öppna för offentligheten. Jag får bevittna uthägningar, av bilder på unga avklädda kroppar. Jag får bevittna hemska skratt, tysta snyftningar, arga tankar. Jag ser hur allt på den fronten raserar, sakta men säkert. Jag ser hur människor gräver sina egna psykiska gravar. Jag ser hur vi dränker varandra i misären, som vi har provocerat fram. Det är ingen alien, från en annan galax som har fördömt vår planet med allt detta. Ingen häxa eller trollkarl, som i disneyfilmer och annat påhitt. Utan det är vi själva, som har förorsakat det vi lever i.
 
Jag försöker lista ut vad som krävs för en, ja vi kan säga 16årig tjej/kille, att tänka tanken att ens vilja skada någon i ens omgivning, genom verbal mobbing eller indirekta metoder. Vad måste en sådan människa känna, eller ha i tankarna? Idag fick jag reda på att det finns ett konto på Instagram, som heter "ÖrebrosOrrar" eller något liknande. Där lägger man upp bilder som har "slamp"-märkts, på lättklädda/avklädda tjejer i unga åldrar, som inte alls är tagna för att hamna på ett Instagramkonto. Utan bilderna är förmodligen avsedda till en enskild person. Ja, vi vet ju att man helst inte ska skicka naken-bilder till vem som helst. Det är ju något man har fått höra minst en gång. Sedan vad man själv har för värderingar på sig själv och andra, är ju väldigt subjektivt. Men något vi alla har gemensamt är nog att ingen, inte ens skaparna av "Örebrosorrar" eller personen som spred bilden från första början, vill att en bild (på sig själv) som är tillägnad till EN person, ska vara uppe på internet inför vem som helst.
 
Så då kommer jag återigen till funderingen vad är det som krävs, för att en människa ska göra något sådant som att t.ex skapa ett konto som "Örebrosorrar"? Eller vara den som sprider bilden först?  Är det hämd, det handlar om? Eller för att man ser det som underhållning, någonting man skrattar åt? Eller för att "offret" får skylla sig själv? Jag själv vet inte vad en sådan människa tänker. Men det jag vet, det min moral säger är att det inte finns någon anledning ALLS att göra en annan person illa, för att den beter sig på ett annat sätt än du själv, klär sig på ett visst sätt, prata på ett visst sätt. Alltså finns det ingen anledning att lägga upp en bild på en naken oskyldig tjej, på ett offentligtkonto, just för att hon tog bilden som hon tog på sig själv. Det är som att säga att om man klär sig utmanande så får man skylla sig själv, om man blir våldtagen. (Även om det nu faktiskt finns de, som tycker så).
 
Jag har levt tillräckligt länge, för att erfara så mycket så att jag kan yttra mig om att människan är en äcklig och hemsk varelse. Så det här som jag har skrivit ovanför, förvånar mig inte. Det har gått så långt så att jag inte kan chockeras längre. Jag tappar inte hakan. För ser världen ut som den gör idag, så kan en uthägning av bilder på en själv vara en vardag för en tonåring som gjorde misstaget att skicka en naken-bild till en person, man lita på lite för mycket.
 
Jag har sagt det så många gånger, men jag säger det igen: Jag skäms så oerhört mycket över att jag är just; människa.
Bild lånad: http://www.pocket-lint.com/news/48823/instagram-backs-down-terms-and-conditions 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Natta

Jag håller tyvärr med om allt du skriver. Är inget fan av människan och blir dagligen lite halvt förstörd inombords pga alla hemskheter som vissa människor gör mot andra världen över! Klarar inte av att ta in det riktigt!

2013-01-29 @ 00:18:52
URL: http://Bailo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0