Filosoferande i högsta grad

- Jag somnade runt halv tre inatt. Vilket ledde till att jag vaknade 07:30 imorse med en enda tanke i skallen "Jag vill skolka idag, jag behöver mer sömn". Lyssnade jag till min inre röst? Nä jag är faktiskt smartare än så.
 
Men något jag låg och tänkte på, innan jag somnade inatt var lite om framtiden. Inte framtiden, som i vad jag gör, hur mitt liv ser ut osv. Utan vad framtiden faktiskt innebär, vad det är? Existerar framtiden, eller är den blank och att det är nutiden som skapas, dag för dag?
 
Vissa tror ju att allt man gjort och ska göra, redan är bestämt. Men då undrar jag, finns det framtida kopior av mig (och alla andra)?. Alltså att det finns en Kayla för varje dag som jag ska leva. Till exempel: Om jag ska resa utomlands imorgon, så finns det redan en framtida Kayla som gör det just nu (fast dagen efter denna dag), men att jag (nutida Kayla) ska göra det imorgon.  Hänger ni med? Knappt jag gör det.
 
I många sci-fi filmer, så får man se hur en människa från framtiden, åker bakåt i tiden för att t.ex varna om någonting som kommer ske i framtiden. Så enligt den ideologin, så existerar det människor i framtiden. Det finns alltså en Kayla imorgon och i övermorgon, och en ett år framåt. Men de lever som om det är deras nutid. Alltså måste det innebära att JAG, jag Kayla i denna tidsperiod också är en framtida-Kayla, precis som jag är en förfluten Kayla. Men för mig är jag bara den Nutida-kayla, eftersom att jag lever i nutiden. En nutid som är en framtid för en förfluten-Kayla, men det förflutna för en framtida Kayla.
 
Ja, jag ville bara dela med mig av denna filosofiska tanke. Kommentera gärna vad ni känner och tycker, hur ni ser på det hela. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0