djävulen, bakom skolan


Sitter och pluggar religion och ett minne från lågstadiet, kom precis till mig.
 

Det var antingen i förskolan eller i ettan. Jag och några klasskompisar, fickf ör oss (eller rättare sagt, jag fick för mig) att djävulen bodde innanför den stora porten, på baksidan av skolan. Självklart var vi döskraja, men badass och modig som jag alltid var som liten så kom jag med idén att vi ska rita änglar på ritstunderna, sätta dem på blompinnar, för att därefter fylla ett leksaks-släp som finns på skolgården, med lera och sticka ner dessa änglar i leran. Det skulle alltså döda djävulen.

 

Och vi gjorde allt det där. Dagen därpå, på 10-rasten fyllde vi leksakssläpet med lera, stack ner änglarna i leran och drog den mot baksidan. Mina kompisar vågade inte gå enda fram, så då fick jag ta släpet och ställe den framför den stora läskiga porten som vi trodde ledde in till djävulen. Sedan sprang jag snabbt därifrån, till mina kompisar som hade fått sällskap av en argsint lärare.

 

"NI FÅR INTE VARA PÅ BAKSIDAN AV SKOLAN. DET ÄR FÖRBJUDET!"

 

Det är helt förståeligt varför det var förbjudet,

för anledningar var att det var en brutalt trafikerad väg på baksidan,
och inte en livsfarlig djävul innanför den stora porten,
som egentligen var vaktmästarens garage.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0